Obzirom da je područje upravljanja i održavanja zgradama sve učestalije povezano sa komunalnim pitanjima u ime suvlasnika i korisnika usluga postavili smo pitanje: što je na mojem računu?
Prema Zakonu o komunalnom gospodarstvu propisana je naplata komunalnih usluga, komunalnih doprinosa i komunalne naknade.
KOMUNALNE USLUGE
Komunalne usluga se ne mjere, nego se naplaćuju prema broju članova obitelji koji ih koriste (u nekim primjerima potrošak vode), površini stambenog prostora (grijanje i topla voda), odvoz kućnog otpada (prema površini stambenog prostora). Komunalni doprinosi i komunalne naknade naplaćuju se po m2 površine koja se koristi. Prema Zakonu o komunalnom gospodarstvu propisana je naplata komunalnih usluga, komunalnih doprinosa i komunalne naknade, ali ne i da naplata zavisi od usluga koje se mjere - te su kriteriji naplate prepušteni na odlučivanje tijelima lokalne zajednice
Račune za utrošak vode davatelji usluga vodoopskrbe dostavljaju na ime stambene zgrade koja po Zakonu nema pravni subjektivitet i nije pravna ni fizička osoba.
Glavni uzrok problema korisnika komunalnih usluga u praksi su uopćeni propisi kao što je Zakon o komunalnom gospodarstvuM (ZOKG) koji dopušta da:
- Isporučitelja usluge ima monopolni položaj pri određivanju cijene;
- Zakonom nisu utvrđeni elementi na osnovu kojih se formira cijena - jedinica mjere i/ili paušal te pojedini isporučitelji istovremeno formiraju cijene i po jedinici mjere i paušalno;
- Zakon ne određuje standarde komunalne infrastrukture koju su komunalna poduzeća dužna izgraditi i održavati;
- Zakon omogućava isporučitelju komunalne usluge da utvrđuje uvjete za određivanje;
- tehničko - tehnoloških uvjeta za ugradnju mjernog i regulacijskog uređaja – umjesto da je to povjereno odgovarajućoj strukovnoj organizaciji.
KOMUNALNE NAKNADE
Komunalna naknada je zakonska obveza koja nastaje od trenutka uručenja odnosno konačnosti rješenja o utvrđenju obveze i visine komunalne naknade u kojem su navedeni elementi potrebni za podmirivanje te obveze. Obveznici plaćanja komunalne naknade su vlasnici ili korisnici stambenog, poslovnog i garažnog prostora te građevinskog zemljišta. Komunalna naknada se obračunava po m2 površine i to za stambeni, poslovni i garažni prostor.
Svi građani jedne lokalne zajednice uplaćuju iste naknade, te stoga zaslužuju i istu razinu komunalne infrastrukture. Za stanovnike koji nemaju bilo koju od osnovnih komunalnih usluga (asfaltirana cesta, odvodnja otpadnih voda i slično) trebalo bi obavljati povrat po nekoliko % iznosa naknade za svaku od nepostojećih usluga. Ovakvom bi se mjerom ponukala gradska poglavarstva da što prije svim građanima osiguraju jednake uvjete života – što ne dolazi do izražaja ni u sadašnjim propisima, niti u dosadašnjoj praksi.
REGULATIVA KOMUNALNIH USLUGA - DISKRIMINIRAJUĆI ODNOS DAVATELJA USLUGA
Zakon o zaštiti potrošača regulira pitanje javnih usluga. Potrošaču se pružaju usluge koje ne smiju biti diskriminirajuće, a trebaju se davati potrošačima na socijalno prihvatljiv način. Definirano je da su javne usluge:
prodaja električne energije, plina iz distributivne mreže, toplinske energije, javnih telekomunikacijskih usluga, poštanskih usluga, usluga prijevoza putnika u javnom gradskom i prigradskom prometu, opskrba pitkom vodom i odvodnja otpadnih voda te održavanje čistoće.
Prema Zakonu o komunalnom gospodarstvu komunalne djelatnosti su:
- opskrba pitkom vodom,
- odvodnja i pročišćavanje otpadnih voda,
- opskrba plinom,
- pskrba toplinskom energijom,
- prijevoz putnika u javnom prometu,
- održavanje čistoće,
- dlaganje komunalnog otpada,
- održavanje javnih površina,
- održavanje nerazvrstanih cesta,
- tržnice na malo,
- održavanje groblja i krematorija te obavljanje pogrebnih poslova,
- obavljanje dimnjačarskih poslova,
- javna rasvjeta.
Neke su javne usluge i komunalne usluge. Prema primateljima ili korisnicima javne usluge moraju biti korektne i u svakom smislu ne diskriminirajuće uz naplatu po kriteriju „ što se pruža“.